Lättläst

Vill du läsa lättläst text?
Då ska du titta efter vår symbol
som betyder att det finns lättläst text.

Symbolen för lättläst text

Så här symbolen för lättläst ut.

Flera av kommunens sidor på
webbplatsen har sidor
som är lättlästa.

Vem behöver lättläst?

Många människor
har svårt att läsa svenska.

Studier visar att 25 %
av den vuxna befolkningen
i Sverige behöver hjälp med att läsa.

Några av de som kan behöva lättläst är:

  • Barn
  • Personer med läs och skrivsvårigheter
  • Personer med intellektuell funktionsnedsättning
  • Personer med afasi
  • Äldre med demens
  • Ovana läsare
  • Nysvenskar

Kontakta oss

Om det är någon information

du saknar på lättläst svenska

får du gärna höra av dig till oss.

Kontakta oss via länken om synpunkter på sidan.
Här ovan (finns på externwebben)

Snabblänkar som leder längre ner på sidan

Kommun och politik

Utbildning och barnomsorg

Omsorg och hjälp

Uppleva och göra

Bygga, bo och miljö

Trafik och infrastruktur

Näringsliv och arbete

Ekerö kommun och politik

Ekerö kommun ligger strax utanför Stockholms stad.

Vi tillhör Stockholms län.
Och kommunen är en ögrupp i Mälaren.

Ekerö kommun har fått sitt namn efter ön Ekerö.
Det finns flera stora öar i kommunen.
Lovö heter en. Där ligger Drottningholms slott,
där kungen och drottningen bor.
Andra stora öar är Färingsö, Munsö och Adelsö.
Björkö är en annan ganska stor ö där det bodde
vikingar för mer än tusen år sedan.

Man kan också kalla Ekerö kommun för Mälaröarna.

Ekerö kommun är alltså byggt på många öar.

För att komma hit och åka härifrån
måste man åka över Nockebybron till Bromma eller
med bilfärjan till Botkyrka.

Det bor mer än 26 tusen människor i Ekerö kommun.

Folk vill flytta hit för de tycker om naturen.

Vad gör kommunen?

Kommunen gör så att människorna
som bor här ska ha det bra och att
det ska vara en bra plats att leva på.
Till exempel hjälper kommunen till
med skolan.

Kommunen hjälper också gamla som
har svårt att röra på sig.

Och dem som är funktionshindrade.

Kommunen hjälper också familjer att ha det bra.

Det är inte alla som har det bra.
Ibland bråkar föräldrar med varandra.

Några dricker kanske för mycket sprit.

Några kanske inte har något jobb och
har svårt att tjäna egna pengar.

Då kan kommunen hjälpa till.

Kommunen gör också saker
som man kan göra när man är ledig.
På biblioteket kan man låna böcker och skivor.

Kommunen hjälper till så att idrottsplatser finns.

Teater och andra roliga saker kan kommunen ordna.

Vilka bestämmer?

Sverige är en demokrati.
Här bestämmer svenska folket vid
olika val vilka som ska bestämma.
I Ekerö kommun väljer människorna
som bor här vilka som ska styra just här.

Det finns 290 kommuner i Sverige,
Ekerö är en av dem.

Vart fjärde år väljer de som bor i
kommunen och som har rösträtt
(till exempel måste man vara 18 år för att få rösta)
vilka som ska vara med att bestämma.
De som ställer upp i ett val är också med
i ett politiskt parti.

I hela landet Sverige finns det en riksdag.
Den bestämmer om många saker,
bland annat om olika lagar.
Det finns också en regering.
Det parti eller de partier som får flest röster
får också flest platser i riksdagen
och kan också bilda regering.

Kommunfullmäktige

I en kommun finns det ett kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige bestämmer i kommunen.

Kommunfullmäktige är som kommunens riksdag.

När det är val väljer de som bor i kommunen

vilka personer som ska vara med i kommunfullmäktige.

Det finns också en kommunstyrelse. Det kan man säga är kommunens regering.

Kommunfullmäktige bestämmer om viktiga frågor.

Viktiga frågor är till exempel hur

kommunens pengar ska användas,

hur mycket invånarna ska betala i skatt

eller hur mycket barnomsorgen ska kosta.

Det står i tidningen och på kommunens webbplats

när kommunfullmäktige ska ha möte.

Du får gärna vara med och lyssna

på kommunfullmäktiges möten.

Innan mötet börjar

kan du ställa frågor om du

undrar över något.

I kommunfullmäktige i Ekerö kommun finns det 41 platser.

I kommunfullmäktige i Ekerö kommun finns det 41 platser.

I det senaste valet 2010 fick de olika partierna så här många platser i kommunfullmäktige:
Nya Moderata - 16 platser
Centerpartiet - 3 platser
Folkpartiet Liberalerna - 3 platser
Kristdemokraterna - 2 platser
Socialdemokraterna - 6 platser
Vänsterpartiet - 1 plats
Miljöpartiet de gröna - 5 platser
Ö-partiet - 3 platser
Sverigedemokraterna - 2 plats

Moderata samlingspartiet, centerpartiet, folkpartiet liberalerna

och kristdemokraterna bestämde att de skulle arbeta

tillsammans i många frågor. Eftersom de tillsammans

har 24 platser i kommunfullmäktige är de tillsammans

större än de andra partierna tillsammans.

De bestämde därför att de skulle styra tillsammans.

I Ekerö kommun är det alltså en så kallad borgerlig allians som styr.

Kommunstyrelsen

I kommunstyrelsen, kommunens regering,

finns alla partier med utom vänsterpartiet.

Eftersom personer i den borgerliga alliansen

är flest i kommunfullmäktige är de också flest i kommunstyrelsen.

Ordförande i kommunstyrelsen heter Adam Reuterskiöld.

Han tillhör moderata samlingspartiet,

som är det största borgerliga partiet.

Han har ett jobb som kallas kommunalråd.

Det betyder att han arbetar hela dagen

med politik och får pengar eller lön för det.

Det finns en annan politiker som också

jobbar heltid med politik.

Han heter Lars Holmström och han tillhör socialdemokraterna.

Han tillhör inte den borgerliga alliansen.

Hans jobb kallas för oppositionsråd.

Nämnder och förvaltningar

Varje nämnd har ansvar för olika saker.

Kommunfullmäktige bestämmer

vilka nämnder som ska finnas.

Varje nämnd har en förvaltning, ett kontor,

som gör det arbete som nämnden bestämmer.

Personalen som arbetar på en förvaltning

kallas tjänstemän.

Tjänstemän är anställda av kommunen.

Och jobbar med det som politikerna har bestämt.

Tjänstemän är inte politiker.

Budgeten är ett sätt man kan planera

hur man ska använda pengarna man har.
Precis som man själv kan göra en budget

gör kommunen det.

Mer än hälften av pengarna kommer att gå till
Skolor och förskolor eftersom det finns så mycket
barn i Ekerö kommun.

Utbildning och barnomsorg

Förskola

Förskola och familjedaghem ›

Alla barn som är mellan ett och fem år

kan få gå på "dagis" eller hos "dagmamma"

när deras föräldrar arbetar eller studerar.

Är du som förälder hemma

med ett mindre barn

får ditt äldre barn vara

som mest sex timmar om dagen på förskolan.

I förskolan kan barnen leka och lära sig.

När man går i förskolan får man äta där också.

Det kostar inget extra.
Det kostar pengar att gå på förskola

eller hos en dagmamma.
Hur mycket det kostar

beror på hur mycket pengar du

och din familj tjänar.

Det högsta man kan få betala

för ett barn per månad är 1260 kr.

Förskoleklass

Alla barn som vill

kan börja i en förskoleklass

det år som de fyller 6 år.

Förut kallades förskoleklass för sexårsverksamhet.

Barnen är i förskoleklassen

minst tre timmar om dagen

och de får gratis lunch.

Det finns både privata och kommunala förskoleklasser.

Barn och föräldrar får välja själva

om barnen ska gå i en förskoleklass eller inte

och det kostar ingenting.

När förskoleklassen är slut för dagen

kan barnen gå på fritids, det ligger

oftast i samma lokal, eller man kan gå hos dagmamma.

Det kostar pengar att gå på fritids

eller hos en dagmamma.
Hur mycket det kostar

beror på hur mycket pengar

du och din familj tjänar.

Det högsta man kan få betala

för ett barn per månad på fritids är 840 kr.

I en förskoleklass ska barnen ha roligt

och lära sig saker som hjälper dem

när de börjar i skolan.

Barn kan också välja att börja ettan

när de har fyllt 6 år.

Skola

Skolan är gratis i Sverige.
Man får lunch gratis i skolan.

Alla barn i Sverige måste gå i skolan,

det är det som är skolplikt.

Barnen har rätt att gå i ettan till nian.

Men man är också tvungen att gå.

Årskurs 1-9 är grundskolan som alla måste gå.
Man får bara slippa om man är sjuk.

Ibland kan man få ledigt några

dagar men man måste fråga sin

lärare eller rektor.

Fritidshem och fritidsklubb

Barn kan få gå på fritidshem före och efter skolan.

Ända tills barnet fyller tretton år.
Fritids är öppna på lov också.

Man måste ansöka om att få gå på fritids.

Man går på fritids eftersom det inte alltid är så att

föräldrarna är lediga då barnen är lediga.

Barn kan också gå på familjedaghem (dagmamma).

Det kan vara olika på olika skolor.

Man betalar en avgift för att få gå
på fritids.

Kulturskola

Kulturskola är många olika aktiviteter man kan göra.

Du kan få lära dig att spela ett instrument,

spela teater, eller sjunga.

Musikskolan har också orkestrar och dans.

Det kostar pengar att gå på kulturskolan.

Särskola

I särskolan går personer

som inte kan gå i vanlig skola.

De behöver mer hjälp.

Det finns obligatorisk särskola,

gymnasiesärskola och särvux.

Gymnasiesärskola

Gymnasiesärskolan är frivillig.

För att få du ska få börja

i gymnasiesärskolan måste du

först ha gått i grundsärskola.

Särvux

Du kan ha rätt att få studera på särvux.

Du måste ansöka om du vill börja på särvux.

Du ska vara 20 år eller mer.

Gymnasiet

När man klarat grundskolan

får man fortsätta på gymnasiet.

Gymnasiet är en frivillig skola som

man kan gå efter grundskolan.

Man kan börja på gymnasiet efter årskurs 9

och fram till dess att man fyller 19 år.

Ekerös gymnasieungdomar går

oftast i gymnasiet i andra kommuner.

Om man har godkända

betyg och bor i Ekerö kommun

har man rättighet

att söka till alla skolor som finns

i hela Stor Stockholm.

Man kan titta på: http://www.gyantagningen.se/

Man får mer information av sin skola

när det är dags att söka och så kan

man få hjälp av skolans studievägledare

om man tycker att det är svårt att välja.

Det finns mycket att välja på.
Man söker till gymnasiet på de betyg

man fått i grundskolan, men det är inte

säkert att man kommer in på det man helst vill,

om det fler som vill gå än vad det finns

platser är det de med högst betyg som kommer in.

Individuella gymnasiet

Ekerö har inget vanligt gymnasium,

men om man inte fått godkänt i

alla ämnen i grundskolan kan man
få hjälp att få det i Individuella gymnasiet.

http://www.ekero.se/Utbildning-och-barnomsorg/Gymnasieskola/Gymnasieskolor-i-kommunen/Individuella-gymnasiet/

Universitetet

Efter gymnasiet kan man gå på universitetet.
Man söker in på sina gymnasiebetyg.

Elever som har höga betyg har större

chans att komma in på det program och den skola

som man vill.
Universitet finns i många städer i Sverige.

Det är gratis att gå på universitetet i Sverige.

Omsorg och hjälp

Akut hjälp

112 är Sveriges akutnummer dit

ringer du om du eller någon

i din närhet behöver akut ambulans,

brandkår eller polis.

113 13
Dit kan man ringa om man vill få information
vid allvarliga olyckor och kriser i samhället.

När det inte är bråttom till

Polisen, ring 114 14.

Stöd- och krisjourer

Socialjouren

Ifall du eller en person i din familj

behöver akut stöd eller råd

kan ni kontakta socialjouren.

Socialjouren har alltid öppet.

Det är öppet dag och natt och alla dagar.

Tel: 08-444 45 03 eller 08-444 45 04

På kontorstid vardagar kontaktar du

i första hand socialtjänstens mottagning,

Tel: 08-124 57 100.

BRIS

BRIS hjälper barn och ungdomar

som har det svårt.

Du får prata med någon vuxen.

Du får vara anonym.

Vårdguiden - nummer 08-320 100

(Sjukvårdsrådgivning och allmän information)

http://www.vardguiden.se/

Kvinnojouren

Är till för hotade eller slagna kvinnor
http://www.kvinnojouren.se/
Tel. växel 08-27 90 80

Du måste inte berätta vem du är.

Du kan ringa alla dagar på året

på dagen och på natten.

Det finns också

http://kvinnofridslinjen.se/index.php

Mansjouren i Stockholms län

08-30 30 20

Självmordsupplysningen

https://sjalvmordsupplysningen.se/

Anhörigstöd

Anhörigstöd, har du någon i familjen

med en svår sjukdom eller något missbruk

kan du få hjälp av anhörigstödet

http://www.ekero.se/Omsorg_och_hjalp/anhorigstod/

Konsumentvägledare

Ifall du behöver hjälp med

att klaga på något som du har köpt

kan du prata med en konsumentvägledare.

Konsumentvägledaren kan också hjälpa dig

med information innan du köper något.

Kommunen har konsumentrådgivning för dig som behöver.

På konsumentverkets webbplats

kan du läsa mer.

www.​konsumentverket.​se

Gifta sig

Personer som inte vill gifta sig kyrkligt

kan gifta sig borgerligt.
För att boka en borgerlig vigsel kontaktar ni kommunen.

Man kan gifta sig i Ekerö kommunhus eller på Ekebyhovs slott.

Om ni har bokat en annan lokal i kommunen går det också bra.

Funktionsnedsättning

Ifall du har funktionsnedsättning

har du rätt till stöd av Ekerö kommun.

Det finns lagar som bestämmer

vem som har rätt till stöd.

Lagarna heter Socialtjänstlagen

och Lagen om Stöd och Service

till vissa funktionshindrade, LSS.

På din kommun

arbetar biståndshandläggare

som kan se till

att du får det stöd som du behöver.

Kontakta kommunen

för att få veta mer om vilka stöd du kan få.
http://www.ekero.se/Omsorg_och_hjalp/Handikapp-funktionsnedsattning/

Parkeringstillstånd för rörelsehindrad

Om du är rörelsehindrad

kan du ansöka om ett parkeringstillstånd

så att du kan parkera närmare ditt resmål.

Om du inte kör bil själv

kan du bara få parkeringstillstånd

om det finns särskilda skäl.

Du måste ha ett läkarintyg

när du ansöker om parkeringstillstånd.

Parkeringstillstånd

Färdtjänst

Du som har svårt

att gå eller röra dig

och inte kan åka

vanlig buss eller tåg

kan söka färdtjänst.

Färdtjänst betyder att

du åker taxi eller minibuss.
När du behöver.

Du måste ha ett tillstånd

för att få åka färdtjänst.

Det finns också något

som kallas riksfärdtjänst.

Riksfärdtjänst är resor

utanför kommunens

vanliga färdtjänst-område.

Hemtjänst

Om du behöver hjälp

hemma kan du få det

av hemtjänsten.

Du kan få hjälp på dagen,

kvällen och på natten.

Du ansöker om hemtjänst hos

kommunens bistånds-handläggare.

Bistånds-handläggaren

hälsar på hos dig

och pratar med dig

om vilken hjälp du behöver.

Personlig assistent

Du måste ha stora

funktionshinder och behöva

mycket hjälp för att få

personlig assistent.

Hjälpmedel

Du kan få hjälpmedel

som gör vardagen lättare.

Kontaktperson

Kontaktpersonen ska

vara som en vän,

som du kan göra saker

tillsammans med på

din fritid.

Du ansöker om kontaktperson hos

kommunens LSS-handläggare.

Ledsagarservice

Ledsagaren följer med

och hjälper dig på resor,

på fritidsaktiviteter, bio,

teater och mycket mer.

Du ansöker om ledsagare hos

kommunens LSS-handläggare.

Daglig verksamhet

Är till för dig som har funktionsnedsättning

inte fått jobb eller går i skolan.

Daglig verksamhet

kan vara ett arbete

eller något annat

som passar dig.

Du ska ha något

att göra som passar

dig på vardagarna.

För att få Daglig verksamhet

ska du ha fyllt 18 år.

Du ansöker om Daglig verksamhet

hos kommunens LSS-handläggare.

Boende

Om det är svårt för dig

att klara dig hemma

kan du kanske flytta till

en bostad med särskild service.

Där finns det personal som kan hjälpa dig

med sådant du behöver hjälp med.

I Ekerö kommun finns gruppbostäder,

Serviceboende och korttidsboende.

Du ansöker om bostad med särskild service

hos kommunens LSS-handläggare.

Bostadsanpassning

Du som har ett funktionshinder

och behöver anpassa ditt hem

kan söka bidrag för det.

Det kallas för bostadsanpassningsbidrag.

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm är ett larm man kan ansöka om.

Det är

ett halsband eller ett armband

med en knapp.

Du ska trycka på knappen

om du behöver hjälp fort.

När du trycker på knappen

skickar larmet en signal till

personal från vården.

Personalen kommer hem och

hjälper dig.

Äldre

Äldreomsorgen ger stöd

och service till människor

som är gamla.

Stöd och hjälp

Alla som bor i Ekerö har rätt

att få hjälp och stöd om de behöver det.

Socialförvaltningen hjälper

barn, ungdomar och vuxna

som har det svårt.

Socialförvaltningen hjälper människor

som inte har tillräckligt med pengar.

De kan få socialbidrag.

Socialbidrag

Socialbidrag är samma sak som försörjningsstöd.

Socialbidrag är pengar

som kommunen kan ge till

människor som inte själva

kan betala sina räkningar

eller köpa mat och kläder.

Du kan bara få socialbidrag

om du verkligen behöver det och inte

har något annat sätt att klara vardagen.

Då får du pengar till det viktigaste

som mat, hyra och kläder.

Du ska alltid använda

dina egna pengar först.

Socialförvaltningen hjälper människor

som dricker för mycket alkohol

eller har problem med andra droger.

God man, förvaltare och förmyndare

God man

En god man hjälper en annan person

med personens ekonomi,

kontakter med myndigheter och

med att personen får det

den har rätt till.

En god man kan hjälpa till

med att betala räkningar,

att personen får rätt vård och boendeform,

att söka bostadsbidrag om det är aktuellt

med mera.

En god man ska se till

att personen har det bra

och får den hjälp han eller hon behöver.

Behov av god man ?

En person som behöver en god man

kanske inte förstår det själv.

Då ska andra personer anmäla

att personen behöver en god man.

Är någon person i behov

av god man ska kontakt

tas med överförmyndaren

så att hjälp kan ordnas.

Myndigheter kan ha en skyldighet

att anmäla om en person

behöver en god man.

Socialnämnden, kommunen och chefer i

hälsovården och sjukvården måste anmäla

om en person behöver en god man.

Förvaltare

En förvaltare hjälper en annan person

på samma sätt som en god man gör.

En person som inte kan ta hand

om sina pengar kan få en förvaltare.

En förvaltare tar hand om personens räkningar

och det som personen äger.

Det är förvaltaren som bestämmer

för personens bästa.

Förvaltaren får inte bestämma i frågor om

bostadsort, giftermål eller rösträtt.

Förmyndare

Alla barn som är under 18 år

ska ha en förmyndare.

Det är oftast barnets föräldrar

som är förmyndare

och har hand om barnets pengar.

Överförmyndare

I alla kommuner finns det en överförmyndare.

Överförmyndaren ser till att god man,

förvaltare

och förmyndare följer lagen.

Kris och säkerhet

Vad är en kris?

En kris kan vara en stor olycka

som många människor råkar ut för.

Det kan också vara till exempel en storm

eller att många människor blir utan ström samtidigt.

Här är några exempel på kriser:

1. När en storm skadar många saker.

2. En stor bilkrock och många människor skadar sig.

3. När en lastbil välter och lasten

innehåller giftiga ämnen.

Vad är krisberedskap?

Om Ekerö kommun drabbas av en olycka eller en kris,

ska de som jobbar med beredskapen i Ekerö kommun

veta vem som gör vad vid en kris.

Larmnummer 112

Om det sker en allvarlig olycka

och du behöver snabb hjälp

ska du ringa på telefonnummer 112.

Brand

Om det börjar brinna kan du tänka på att göra tre saker.

1. Rädda. Gör så att du och andra kommer bort från elden.

2. Larma. Ring brandkåren som ska släcka elden på telefonnummer 112.

3. Släck. Har du en brandsläckare så kan du försöka släcka elden.

Elavbrott

Om du får elavbrott hemma

titta först på dina säkringar så att de är hela.

Du kan ringa ditt elbolag.

De kan hjälpa dig så att du får tillbaka elen.

Uppleva och göra

Det är fin natur i Ekerö kommun.

Vi har vandringsleder och skidspår,

skidbacke och mycket annat man kan göra.

Många kommer hit för att de vill vara nära naturen.

På Ekerö finns två av Sveriges 15 världsarv.

Drottningholms slott där Kungen bor

och Birka Hovgården som var en stad på vikingatiden.

Vill du hitta på något att göra

så kan du titta i vår Evenemangskalender.
http://www.ekero.se/Uppleva_och_gora/Evenemangslista/

Bibliotek

Det finns flera bibliotek i vår kommun.
Ett i Ekerö centrum, ett i Stenhamra och

så finns det bibliotek på skolorna.
Det finns också ett vikingabibliotek på Adelsö.

På biblioteket kan man skaffa sig

ett lånekort och låna böcker gratis,

men man måste lämna tillbaka

boken i god tid annars får man betala.

På biblioteken kan du även

låna skivor, filmer och läsa tidningar.

Du kan surfa på datorer som finns på biblioteket.

Simma och bada

Ekerö har många badplatser och utomhusbad.

På badplatserna får man bada gratis.
Det är viktigt att man håller rent och snyggt
efter sig och lämnar badplatsen som den var när man kom.

I Ekerö kommun finns inget badhus.

Det har funnits planer på att bygga ett badhus.

Fritid, idrott och natur

Det finns många föreningar i Ekerö kommun.

Du kan idrotta på många platser.

Sommar och vinter. Ute eller inne.

Bygga, bo och miljö

Bostad

Om du vill hyra en bostad på Ekerö

kan du kontakta Ekerö bostäder.

http://www.ekerobostader.se/

Om du vill köpa en lägenhet hus eller tomt ska du titta på Hemnet.

http://www.hemnet.se

Det finns ingen tomtkö ordnad av kommunen,

tomterna säljs oftast av mäklare.

Hjälp med boende

Om det är svårt för dig

att klara dig hemma

kan du kanske flytta till

en bostad med särskild service.

Där finns det personal som kan hjälpa dig

med sådant du behöver hjälp med.

I Ekerö kommun finns gruppbostäder,

serviceboende, träningsboende och korttidsboende.

Du ansöker om bostad med särskild service

hos kommunens LSS-handläggare.

Ifall du ska söka bidrag

för att handikappanpassa din bostad,

ska du kontakta Stadsarkitektkontoret.

http://www.ekero.se/Bygga_bo_miljo/Fastigheter-och-bostader/Bostadsanpassning/

Här kan du läsa om hur kommunen kan hjälpa dig

om du vill bo bra med funktionsnedsättning.

http://www.ekero.se/Omsorg_och_hjalp/Boenden-sarskilda/

Bygglov

När du ska bygga ett hus

måste du ha bygglov.
Du måste också ha bygglov

om du ska ändra något på ditt hus.

En ändring kan vara

att du ska göra huset större.

Du ansöker om bygglov

hos Ekerö kommuns Stadsarkitektkontor.
De planerar var och hur man får bygga.
http://www.ekero.se/Bygga_bo_miljo/Bygga-andra-eller-riva/

Politiker i byggnadsnämnden

bestämmer om du ska få bygglovet.

Det är inte säkert att du får bygglov

även om du vill ha det.

Sopor

Det kommer en sopbil och hämtar soporna, i soptunnan.

det vanligaste är att sopbilen kommer

hem till dig och hämtar sopor varannan vecka.

Det kostar pengar att få soporna hämtade.

Kostnaden beror på hur stor din soptunna

är och hur ofta den ska hämtas.

Stora delar av dina sopor kan återvinnas

så att man kan göra nya saker av dem.

De soporna ska du lämna till återvinning.

Det finns flera återvinningsstationer på

Ekerö där man delar upp allt man vill slänga.

Det finns också en stor återvinningscentral

i Skå på Färingsö.

Trafik och infrastruktur

Kommunikationerna till och från Ekerö är bra.

Du kan åka bil, buss, och båt till eller från Ekerö.

Du kan åka till Stockholms innerstad snabbt från Ekerö.

Vi har bussförbindelser med SL och trafikfärja från Slagsta.
Hur snabbt det går beror på vilken tid du åker.

Under rusningstrafik tar det längre tid.

Det finns broar mellan de stora öarna

där det bor mest folk, och det finns en trafikfärja till Adelsö.

Vissa broar kan öppnas när det

kommer en stor båt som inte kan komma under bron.

Det finns planer på att bygga fler vägar till och från Ekerö.

Förbifart Stockholm är ett stort vägprojekt.
Att bygga ut Ekerövägen är ett annat.

Parkeringstillstånd för rörelsehindrad

Om du är rörelsehindrad

kan du ansöka om ett parkeringstillstånd

så att du kan parkera närmare ditt resmål.

Om du inte kör bil själv

kan du få parkeringstillstånd

om det finns särskilda skäl.

Du måste ha ett läkarintyg

när du ansöker om parkeringstillstånd.

http://www.ekero.se/Trafik-och-resor/Parkeringsovervakning/Parkering/

Färdtjänst

Färdtjänst betyder att

du åker taxi eller minibuss.

Du som har svårt

att gå eller röra dig

och inte kan åka

vanlig buss eller tåg

kan söka färdtjänst.

Det finns också något

som kallas riksfärdtjänst.

Riksfärdtjänst är resor

utanför kommunens

vanliga färdtjänst-område.

Du måste ha ett tillstånd

för att få åka färdtjänst

och riksfärdtjänst.

 Näringsliv och arbete

Det finns ungefär 6700 arbetstillfällen på Ekerö.

Arbete och sysselsättning för personer med funktionsnedsättning ›

Du som har en funktionsnedsättning

kan få särskilt stöd för att få ett jobb.

Du kan till exempel få olika hjälpmedel

eller en lönebidragsanställning.

Kontakta arbetsförmedlingen

om du vill veta mer.

Länk till arbetsförmedlingen

http://www.arbetsformedlingen.se/