Våra förmåner

Två personer löper vid Ekebyhovs-allén 

Vi vill att du ska trivas och stanna hos oss. Därför får du som medarbetare i Ekerö kommun en rad förmåner.

Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll som anställd hos oss. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får som anställda i vår kommun eftersom det bidrar till personligt lärande och utveckling.

Förmåner för ditt välmående

Vi ger dig olika förmåner, för vi vet att medarbetare som mår bra gör ett bra jobb. Dessutom erbjuder vi dig en anställning i en av Sveriges vackraste kommuner, tycker vi själva i alla fall. Våra omgivningar med världsarv, kungligheter och natur och sjö runt knuten bidrar till en väldigt förmånlig arbetsmiljö i sig.

Din hälsa och ditt välmående är viktig för oss! Vi vill skapa hälsosamma arbetsplatser med ett tydligt hållbarhetstänk, därför får alla medarbetare tillgång till ett friskvårdsbidrag på upp till 2 000 kronor per år. Du kan använda ditt friskvårdsbidrag på ett gym, till massage, personlig träning och mycket mer. Dessutom lockar Ekerös vackra omgivningar till spontana skogspromenader på lunchen, fikapauser vid vattnet eller varför inte ta en ”walk and talk” med kollegan i någon av våra vackra slottsparker istället för ett möte på kontoret

Inget jobb utan vila. Som anställd hos oss i Ekerö kommun har du självfallet betald semester. Du har mellan 25 till 32 betalda semesterdagar per år beroende på ålder, och vi erbjuder dig möjlighet att växla semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Hos oss får du förskottssemester vilket innebär att du tjänar in din betalda semesterledighet under samma år som du tar ut den. Och vem vet, kanske vill du rent utav fira din semester på någon av de 140 öar som bildar Ekerö kommun?

Att arbeta på annan plats än på kontoret kan ibland vara en smidig lösning. Som anställd i Ekerö kommun har du i vissa roller möjlighet att jobba delvis på distans, du rådgör med din chef om och när det är möjligt.

Vi vill att du ska trivas hos oss och känna att det finns möjlighet till utveckling, såväl personlig som yrkesmässig. Därför uppmuntrar vi till fortbildning och erbjuder en mängd olika kurser, utbildningar, stipendier och andra utvecklande förmåner. Vi har en lärportal med e-learning och digitala utbildningar, vi driver akademier i samarbete med andra kommuner och vi erbjuder handledning och mentorskap för chefer. Vi är stolta över vårt digra utbud av utvecklingsmöjligheter och lägger stor vikt vid att våra anställda ska få utvecklas ihop med oss. 

Som anställd i Ekerö kommun omfattas du av ett väldigt förmånligt pensionsavtal. Du får tjänstepension, utöver den allmänna pensionen från Pensionsmyndigheten. Vi betalar in 6 procent av din inkomst till din tjänstepension.

Vi erbjuder möjligheten att löneväxla till pension. Det innebär att arbetsgivaren avsätter en del av din lön till din framtida pension innan din lön betalas ut. Du betalar inte skatt idag på den del som avsätts till pensionen, det gör du först när det är dags att ta ut pensionen längre fram.

Alla behöver vi ibland stöd och vägledning. Vi i Ekerö kommun erbjuder förstås företagshälsovård men erbjuder också personalstöd. Via det här stödet kan du träffa erfarna jurister och andra experter samt få samtal med psykolog. Stödet är kostnadsfritt och du kan använda det dygnet runt alla dagar på året.

Vi får hoppas att det aldrig händer men om olyckan skulle vara framme eller om du skulle bli sjuk så är du som anställd i Ekerö kommun försäkrad. Försäkringarna kan ge dig ersättning vid sjukdom eller skada. Du ska alltid kunna känna dig trygg som anställd hos oss. 

När du är föräldraledig kan du i vissa fall få föräldrapenningtillägg. Tillägget innebär att vi fyller ut föräldrapenningen från Försäkringskassan med ett tillägg på cirka 10 procent av din lön. Föräldralön kan också vara aktuellt. Föräldralönen är en extra lön från oss, utöver den ersättning som försäkringskassan betalar i form av föräldrapenning.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?